"Receptet"

Ja det började ju bra med mina praliner. De såg superfina ut! Problemet var bara att när kolakulan värmdes upp så expanderade den och chokladen sprack lite. Det gör väl inget i och för sig men det var ju lite synd ändå. Efter en provsmakning så kom jag fram till att det är gott, lite väl sött kanske, och lite väl löst. Gör jag det igen så krossar jag nog ett par nävar cornflakes också för stabilitet! Vid närmare eftertanke smakar kulorna lite som Magnum double-glassen som fanns förr.


1 burk kondenserad mjölk (kokt i 3 timmar)
2 dl hackade salta jordnötter
ca 1 dl jordnötssmör med crunch

200 gram tempererad mörk choklad, 70%
Vaniljsocker och gärna lite äkta vaniljpulver

Gucka ihop kladdet och rulla till bollar. Frys en stund så de blir stadiga att hantera. Temperera chokladen, blanda ner vaniljsockret om du vill ha det och rulla sedan bollarna i den så att de täcks. Man kan ju smaksätta chokladen med i princip vad som helst.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Men gud va gott detta lät! Jag är helt kär i den gamla klassikern magnum dubbel och jordnörsmör är också en favorit. Tack så mycket för det fina receptet!

2011-10-13 @ 22:04:12
URL: http://ourchristmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0