Tankar om glögg.

Okej, så jag har tänkt och funderat på vad jag vill göra för saker till jul. Ja, ni vet, egen glögg etc som kan ta lite tid. Jag kammar banne mig noll. Ingen idé kommer sådär pang på som det brukar göra... Innebär det här att jag ska bli sysslolös eller är det bara febern som spökar?

Hur gör du din glögg? Snickrar du ihop den själv med gammeldansk, hembränt, gamla strumpor och hemkokt saft? Köper du den dyraste på Bolaget? Duger saftglöggen på ICA? Jag är vetgirig, mata mig!


Årgångsglöggen från blossa, käckt döpt till X, är mycket stylish till syns skull även i år. Naturligtvis blir det till att provsmaka den så småningom. Dock inte före novembermörkrets intåg i vardagen. Det är faktiskt flera minusgrader ute just nu men himlen har varit klarblå och solig hela dagen. Underbar luft! Tyvärr är jag hemma sjuk från jobbet och kan inte direkt njuta dagen som jag velat. Istället har jag legat på sofflocket och funderat på julen. Jag köpte Allers julmagasin men i vanlig ordning så var den inte särskilt mycket att hänga i julgranen.

Någon som vet när Drömhem & Trädgård samt Lantliv släpper sina julnummer? Ingen av dem verkar ha en fungerande hemsida och det tycker jag är skapligt B.

Bild från google, någonstans.

Kommentarer
Postat av: Tina´s Jul

Jag köpte också Allers Julmagasin och håller med dig, det var inte så mycket att hänga i julgranen :-)

2010-10-22 @ 01:25:04
URL: http://tinasjul.blogspot.com
Postat av: Ica (Tomtens Dotter)

Jag har aldrig gjort egen glögg. Föredrar Blossa starkvin :-)

Men om jag minns rätt så gillade du de lite starkare grejerna, så du borde kanske spana in ett recept som fanns i Matmagasinets julspecial...

33 cl cognac

33 cl madeira

33 cl renat

3 kanelstänger

8 nejlikor

2 pomeransskal

några kardemummakärnor

farinsocker efter smak



Häll cocnac, madeira och renat i en kastrull. Lägg ner alla kryddor.

Värm försiktigt till 50-60 grader. Stäng av värmen och låt kryddorna dra en stund.

Sila av kryddorna och tillsätt farinsocker efter smak.

2010-11-05 @ 17:25:04
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0